Recepcja - profesjonalna w każdym calu

Pierwsze miejsce kontaktu firmy z klientami, kontrahentami i dostawcami. Punkt najbardziej nieraz intensywnej wymiany informacji. Kuźnia wizerunku od pierwszego wrażenia. To właśnie recepcja. Warto o nią zadbać.

PIERWSZE WRAŻENIE WYWIERASZ TYLKO RAZ

Nie chodzi tu bynajmniej o luksus i przepych. To wcale niekoniecznie wpływa pozytywnie na wizerunek. Recepcja ma przede wszystkim mówić o firmie: tu jest profesjonalnie. W każdym calu.A profesjonalizm w projekcie i wyposażeniu recepcji wyraża się w kilku cechach i elementach. Jednym z nich – najważniejszym bodaj - jest człowiek, choć na to architekt akurat nie ma wpływu. Jednak przy odpowiednim wysiłku projektanta, interesant wybaczy stażyście posadzonemu na recepcji, że nerwowo przeszukuje wszystkie przegródki w swoim biurku, by przekazać odpowiedni formularz, czy informacje. Wielka jest siła projektu. I rola projektanta. Jak zatem stworzyć recepcję doskonałą?

Polecamy poradnik: Spójne, czyli dobrze zaprojektowane biuro

NAWIĄZANIE DO PROFILU DZIAŁALNOŚCI FIRMY

Klient, przychodząc do danej firmy, ma w głowie określony system wartości i oczekiwań. Bazuje on na ogół na stereotypach związanych z daną branżą. I te właśnie stereotypy, to pierwsza baza wiedzy dla architekta. Aby wywrzeć dobre wrażenie, należy się do nich odwołać. Aby wywrzeć świetne wrażenie, należy zrobić krok dalej: np. przełamać jeden ze stereotypów w niebanalny sposób. Można to zrobić, używając koloru, obrazu, motywu. Albo zwiększyć komfort tej części firmy, choćby poprzez bardziej wygodne fotele dla oczekujących.

CZY CZYSTOŚĆ TO OCZYWISTOŚĆ?

W naszym kręgu kulturowym czystość jest walorem, po którym ocenia się wartość ludzi i firm. Czysto, znaczy porządnie, profesjonalnie, na czas... Ilość cech, które jesteśmy skłonni przypisać osobom, firmom i miejscom wnioskując jedynie z tego, czy gdzieś jest czysto, czy nie, jest zadziwiająca. Działa tu podobny mechanizm jak wtedy, gdy ładnej osobie chętnie przypisujemy inteligencję, mądrość, dobroć. Co to oznacza dla projektanta? Przede wszystkim zastosowanie odpowiednich kolorów, odcieni, materiałów. I wyboru wyposażenia jak najłatwiejszego do utrzymania w czystości. Wybierzemy więc front recepcji bez trudno dostępnych, a widocznych zakamarków i załamań, w których mógłby się osadzać brud. Postawimy na materiały wysokiej jakości o doskonałej odporności na szorowanie. Wykorzystamy wreszcie specjalne materiały, jak choćby tapicerkę na fotele, z powłoką zawierającą jony srebra – ułatwiającą utrzymanie w czystości i dodatkowo o działaniu antyseptycznym.

ŚWIATŁO TWORZY KLIMAT

Światło z jego zdolnością modelowania wnętrza to wielkie narzędzie w rękach wprawnego projektanta. O ile niewiele zrobimy z samym miejscem pracy recepcjonisty, bo tutaj akurat zastosowanie mają przepisy BHP, których zalecenia muszą być przestrzegane, to i tak pozostaje spory margines do działania. Świetlówki na suficie robią wrażenie raczej chłodne i surowe. Wystarczy jednak część oświetlenia zamienić na stylowe lampy stojące i stołowe, a całość nabierze zgoła innego charakteru. A pozostawiając światło w całej sali nieco słabszym, za to bardziej oświetlając samą recepcję, zaakcentujemy jej rangę, zwracając natychmiast uwagę gościa, a być może maskując w ten sposób inne detale, niekoniecznie warte ekspozycji.

LADA RECEPCYJNA – WISIENKA NA TORCIE

Centralny punkt recepcji wart jest dopracowania w każdym calu. Większe, bogatsze firmy mogą sobie pozwolić na indywidualne projekty wykonywane na zamówienie, o nietypowych kształtach. Jednak nawet prostsze i mniej kosztowne realizacje wywierają wrażenie dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów, a przede wszystkim mistrzowsko precyzyjnemu wykonaniu. Bo lada recepcyjna nie może być byle jaka. Nie powinna być nawet średniej jakości. Rezygnując z luksusowych materiałów, warto szczególną uwagę zwrócić na jej wykonanie.Dostępne na rynku fronty używane do wytwarzania lad recepcyjnych oferują naprawdę duże możliwości wykończeń. Mamy do dyspozycji imitacje kamienia i betonu, o szerokiej palecie wzorów drewnopodobnych już nawet nie wspominając. Kunsztowne, precyzyjne łączenia granic frontów, czy różnych materiałów odpowiadają za efekt końcowy.Nieco droższe będą wykończenia szklane, np. z barwionego w masie szkła lacobel. Dają ogromne możliwości kreacji w nieskończonej gamie kolorów. Najbardziej ekskluzywne i robiące wrażenie będą okładziny z naturalnych kamieni: od granitów, poprzez marmury, aż po drogi onyks.

Przeczytaj również: Przyroda wkracza do biur

PERFEKCYJNA ORGANIZACJA

Recepcja to miejsce szczególne nie tylko wizerunkowo. Ilość dokumentacji przekazywanej każdego dnia, notatek, przesyłek, łączonych rozmów potrafi być przeogromna. Wyposażenie recepcji powinno maksymalnie usprawniać pracę i samo w sobie zapobiegać powstawaniu bałaganu. Każda rzecz powinna tu mieć swoje miejsce: korespondencja, notatki, klucze, większe przesyłki.Odbierając korespondencję, recepcjonista musi mieć możliwość łatwej segregacji do odpowiednich przegródek na półkach, albo przekładek w organizerze szafki cargo. Również na większe przesyłki potrzebne jest miejsce pod ladą lub w szafce, by nie zaburzały wyglądu recepcji, a tym bardziej nie przeszkadzały w pracy. Odpowiedni organizer na klucze, a także taki na notatki z rozmów, w tym telefonicznych to również niezwykle przydatne elementy wyposażenia.

Kolejna sprawa to fotel. Osoba pracująca w recepcji, spędza tam wiele godzin, na ogół siedząc. W takiej sytuacji wygodny fotel pracowniczy z szeregiem regulacji, wydaje się być koniecznością. I dużo też mówi o firmie oraz jej menedżerach. Na tym elemencie nie warto więc oszczędzać.Bo recepcja jako wizytówka ma być nie tylko ładna, ale profesjonalna w każdym calu.

Recepcja w bibliotece
Recepcja w bibliotece

Poprzednie Następne 1 / 4

  • Recepcja w bibliotece
  • Recepcja w biurze na Mokotowie
  • Biuro urządzone w szarościach
  • Kolorowe biuro firmy z branży poligraficznej