Audytoria małe i duże - jak je najlepiej wyposażyć

Audytoria, choćby niewielkie, przydają się w wielu miejscach: szkołach, domach kultury, bibliotekach. I wcale nie jest tak, że nie wszyscy mogą sobie na nie pozwolić. Clue tkwi w odpowiednim doborze wyposażenia, a to występuje w wersjach na różne budżety.

NADAWCA: DOCIERA DO WSZYSTKICH

Tak, jak publiczności zapewnić należy jak najlepszy odbiór, tak też z drugiej strony, troską projektanta jest zapewnienie nadawcy: wykładowcy, prelegentowi, czy artyście, jak najlepszych kanałów dotarcia do wszystkich uczestników zdarzenia, a czasem wręcz wzajemnego kontaktu. Publiczności dajemy krzesła, a co do dyspozycji dostanie bohater spotkania, oprócz własnego głosu i ewentualnie – na większych metrażach - systemu nagłaśniającego? Sprzyjać mu będzie również układ foteli, choćby w układzie kinowym. Najprostszym przykładem będzie tutaj sala wykładowa, w której uwagi wykładowcy mają szansę nie umknąć żarciki i śmieszki studentów, czy ucinana sobie przez kogoś drzemka. Możemy też postawić nadawcę na podwyższeniu, czyli niewielkim podeście albo wręcz scenie. Przyda się ona szczególnie wszędzie tam, gdzie fotele publiczności ustawione są na jednym poziomie.

SCENA DOBRZE DOPASOWANA 

W dużych salach wykładowych, koncertowych, czy kinowych sprawa jest oczywista: scena stanowi stały element wyposażenia, dostosowany do potrzeb i możliwości metrażowych. Bywają jednak obiekty, w których na ograniczonej przestrzeni prowadzona jest bardzo zróżnicowana działalność. Za przykład mogą posłużyć biblioteki, domy kultury, czy firmy. Każdy metr kwadratowy jest tu zbyt cenny, by pozwolić sobie na nieprzemyślane rozwiązania. Warto za to zainwestować w warianty bardziej elastyczne, jak np. modułowy podest, który można rozbudować w miarę doraźnych potrzeb. W zestawie ze składanymi lub sztaplowanymi krzesłami daje to praktycznie nieograniczone możliwości aranżacji przestrzeni, która w godzinę może zmienić się w salę konferencyjną, wykładową lub miejsce koncertu...

FOTEL FOTELOWI NIERÓWNY

Wariantów wyboru siedzisk do wyposażenia audytoriów mamy kilka:

  • Fotele wolno stojące - umożliwiają szybkie przearanżowanie sali, powinny zapewnić wygodę w trakcie niezbyt długich spotkań, odznaczać się trwałością i ułatwiać przechowywanie, na ogół sztaplowane. Mogą zostać wyposażone w blaty, ułatwiające sporządzanie notatek, postawienie laptopa, czy choćby kubka z kawą.
  • Fotele trwale łączone szeregowo – klasyczne rozwiązanie do sal wykładowych, gdzie dodatkowo odznaczać się muszą wyjątkową trwałością, wręcz niezawodnością zastosowanych materiałów i mechanizmów. 
  • Fotele łączone szeregowo z możliwością demontażu – rozwiązanie świetnie sprawdzające się np. w teatrach, gdzie zamysł artystyczny mógłby wymagać zmiany aranżacji widowni, albo manipulowania jej liczebnością. 
  • Fotele audytoryjne montowane na stałe – najbardziej klasyczny wariant wyposażenia pomieszczeń audytoryjnych, znany doskonale z sal kinowych, czy wykładowych. Takie fotele są najbardziej stabilne i funkcjonalne.

Dodajmy do tego jeszcze jedną grupę. Można ją, co prawda, zaliczyć po prostu do ostatniej z powyższych kategorii foteli, jednak zasługują one na mocniejsze zaakcentowanie. Tym razem mówimy bowiem o rozwiązaniach z najwyższej półki. Od swych braci różnią się niemal wszystkim.

Wykonane z doskonałej jakości materiałów, zapewniających mikrocyrkulację w zetknięciu ze skórą, niezwykle wygodne, zapewniają użytkownikom komfort najwyższych lotów. Niektóre modele mają nawet spodnią powierzchnię siedzisk perforowaną lub pokrytą specjalnym dźwiękochłonnym materiałem, co wyklucza jakikolwiek pogłos w sali, nawet przy złożonej większości foteli. Nie są to rozwiązania stosowane bardzo często, jednak warte polecenia wszędzie tam, gdzie np. na sali dźwięki bywają rejestrowane albo najwyższa jakość jest wskazana choćby ze względów wizerunkowych. Takim miejscem jest sala kinowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, gdzie najwyższej klasy wydarzenia artystyczne odbywają się w adekwatnej do nich oprawie.

Takich obiektów jak CSK jest stosunkowo niewiele, a najczęściej od foteli audytoryjnych wymaga się, by były przede wszystkim niezawodne, jak te w aulach uniwersyteckich, gdzie codziennie przewijają się tłumy użytkowników o młodzieńczych temperamentach.

Również te bardziej budżetowe rozwiązania różnią się między sobą parametrami, nieraz znacznie. Pierwsza, podstawowa różnica dotyczy wypełnienia siedzisk – z pianki ciętej lub tzw. pianki wylewnej. Ten drugi wariant gwarantuje zdecydowanie wyższą wytrzymałość, odporność na odkształcenia i wygodę.

Różnice dotyczą również materiałów tapicerskich o odmiennej odporności np. na ścieranie. Także blaty mogą być wyposażone w nieco odmienne mechanizmy, listwy wykończeniowe, czy np. uchwyty na kubki.

BYŁ FOTEL, NIE MA FOTELA? 

Na osobne potraktowanie zasługują zaawansowane technologicznie systemy audytoryjne, jakich w polskich obiektach nadal niewiele. Mowa o całkowicie lub częściowo mobilnych audytoriach, w których automatycznie, w prosty sposób i w krótkim czasie można w różnym stopniu, a nawet całkowicie zmienić aranżację sali. Systemy pozwalające na ukrycie całych rzędów lub poszczególnych foteli w podłodze, wysunięcie dodatkowych kilku rzędów albo... wyprowadzenie za ścianę całego audytorium, by zyskać puste pomieszczenie. Co ważne całość sterowana jest aplikacją zainstalowaną na tablecie. Są to niewątpliwie rozwiązania kosztowne, lecz dające możliwość stworzenia sal o podwójnej funkcji np. boiska i kina. Nawet jeśli takie rozwiązanie wymaga dużych nakładów, to z pewnością jest tańsze niż budowa dwóch odrębnych sal o potężnej kubaturze. 

Do elementów wyposażenia audytorium można dodać oczywiście i inne elementy: pulpit dla wykładowcy, fotele na scenie, elementy wspomagające akustykę, jednak zawsze nadrzędną kwestią pozostanie dobór podstawowego wyposażenia umożliwiającego optymalnie komfortową komunikację na linii nadawca – odbiorcy. Duża grupa odbiorców.

I to właśnie zwiększający się stale – już od lat – nacisk na komfort komunikacji bez zakłóceń jest powodem coraz większej popularności klasycznych sal audytoryjnych. Klasyczna sala konferencyjna w wielu sytuacjach nie jest rozwiązaniem wystarczającym. Dlatego z kin i teatrów, audytoria przeniosły się do biznesu. Spotykamy je w dużych firmach inwestujących w konferencje i szkolenia dla pracowników. Są też świetnym rozwiązaniem do biurowców, gdzie w uzgodnionych terminach korzystać z nich mogą wszyscy najemcy. A przeznaczone do nich rozwiązania występują naprawdę w wariantach na różne budżety.

Audytorium
Audytorium

Poprzednie Następne 1 / 7

  • Audytorium
  • Sala w fiolecie
  • Sala audytoryjna
  • Sala kinowa
  • Siedzenia w sali kinowej
  • Aula na wyższej uczelni
  • Sala wykładowa na wyższej uczelni